Midden in de corona periode kregen we een aanvraag van Sjors Driessen, afstudeerstudent aan de kunstacademie in Maastricht. Zijn kunstwerk was klaar, maar mocht door de omstandigheden niet fysiek gepresenteerd worden. De agenda’s van ons als stagiaires was inmiddels zo goed als leeg. Hier lagen kansen! We grepen het project met beide handen aan om Sjors te helpen en tegelijkertijd onszelf een mogelijkheid tot ontwikkeling te bieden.
Tijdens de eerste call met Sjors, bleek meteen dat hij zelf erg enthousiast en super gemotiveerd was om het project te starten. Hij had al bijna helemaal voor ogen hoe hij zijn kunstwerk via een video wilde presenteren. Twee locaties, zijn eigen stem als voice-over en zijn kunstwerk als middelpunt van het geheel. Nadat ook Jeroen en Reza hun sausje over het idee gegoten hadden, gingen we aan de slag.
De eerste locatie had Sjors zelf al geregeld. Een eivormige, geheel witte studio in Hilvarenbeek. Zo groot dat daar een bankje, prullenbak en lantaarnpaal binnen pasten. Want daaruit bestond het kunstwerk van Sjors. Een setting uit het alledaags straatbeeld, met het surrealistische beeld van futloze wapens erin verwerkt. Wapens verveeld of vermoeid als hangjeugd over het bankje, als afval weggegooid in de prullenbak en als afgeschreven aan een strop opgehangen aan de lantaarnpaal.
Daar in die witte, eivormige studio maakten wij kennis met Sjors en zijn kunstwerk. Een hele setting van licht was nodig om het kunstwerk zo goed mogelijk uit te lichten, letterlijk en figuurlijk. Daarna kon het draaien beginnen. Jesse en Reza gingen zorgvuldig te werk en zorgden voor scherpe, indrukwekkende en bijzondere shots van het kunstwerk van Sjors. Bijzonder was dat dit een van de eerste draaidagen was, waarbij we volgens het corona protocol te werk gingen. Sofie was daarom als Social Distance Manager aanwezig op de set.
De tweede draaidag vond een ruime week later plaats. In de industriële setting van het Ketelhuisplein (Strijp-S, Eindhoven) kwam het kunstwerk van Sjors misschien nog wel beter tot zijn recht dan in de witte studio. Dit was het straatbeeld waar Sjors de drie objecten had uitgehaald. En nu stonden ze weer in dit straatbeeld, maar dan als basis voor het verhaal dat Sjors vertelt met zijn kunstwerk “The Objects”.
De afstudeerfilm voor Sjors is een uitgebreide visualisatie van zijn kunstwerk, waarbij geen enkel detail verborgen blijft. Het begint wat mysterieus, met close gedraaide beelden. Wat zie je eigenlijk? Zijn het onderdelen van een machine of archeologische vondsten? De voice-over neemt de kijker mee naar het moment van onthulling van de vuurwapens en vertelt uiteindelijk het verhaal dat het kunstwerk laat zien.
Naast de uitgebreide film, heeft Jesse gewerkt aan een teaser voor dit kunstwerk. Een korte film met een grote spanningsboog waarbij je, na het zien ervan, benieuwd wordt naar het geheel.
De samenwerking met Sjors hebben wij als erg prettig en waardevol ervaren. In deze tijden is het voor velen aanpassen, omdenken en vooral klaarstaan voor elkaar. Dat is wat we met deze film laten zien. Niet gedacht in problemen, maar in oplossingen. De teaser en de afstudeerfilm samen vormen een mooie weergave van het project van Sjors. We hopen dat hij de kans krijgt om zijn kunstwerk te delen met de rest van het land en, wie weet, ooit nog met de rest van de wereld.
Door de aanhoudende corona crisis zijn wij genoodzaakt onze uitvoerende productie-activiteiten te stoppen.
Veldkamp Produkties transformeert naar Veldkamp Stories. Een adviesbureau dat betekenisvolle organisatiestrategieën transformeert naar indrukwekkende en effectieve verhalen.
Want; échte verandering begint met een goed verhaal!
Bezoek hier de website van Veldkamp Stories.