De productiedeadline komt in zicht, het is crunchtime en iedereen is hard aan het werk. We moeten elke minuut van de dag goed benutten. Op dat moment ga ik meestal een rondje lopen… Ik moet namelijk renderen.
Zodra een montage of animatie klaar is, moet deze nog uitgeschreven worden. Dit gaat een stuk minder snel en gemakkelijk dan het opslaan van bijvoorbeeld een Word-document. Een Word-document is namelijk een statisch plaatje dat je snel kunt opslaan, maar een video of animatie bestaat uit minimaal 24 frames (statische plaatjes) per seconde. Al deze losse frames moeten een voor een opgeslagen worden en worden omgezet in een afspeelbare video. Dat is een behoorlijk traag proces, waarbij veel van je computer gevraagd wordt. Uitschrijven kan dus best lang duren.
Bij animatie gaat het nog een stapje verder: daarbij kun je niet zomaar voorgekauwde frames achter elkaar zetten (zoals bij video), maar moet elk frame ook nog apart worden berekend. In een animatieprogramma als After Effects geef je bijvoorbeeld aan waar een object begint en waar het eindigt. De stappen hiertussen moet After Effects zelf berekenen. Elke keer als je het beginpunt, eindpunt of object verandert (bijvoorbeeld van kleur of vorm), moet After Effects opnieuw bepalen hoe het object er in ieder frame uit moet komen te zien. Nu is een object dat van links naar rechts beweegt niet zo moeilijk te berekenen, maar als je bijvoorbeeld belichting of 3D-elementen gaat toepassen in je scène, kan je rendertijd snel oplopen.
Een voorbeeld van een renderproces in After Effects:
Het voorbeeld hierboven valt dan eigenlijk nog mee. Misschien ken je het bedrijf Pixar wel, dat onder andere Toy Story, Wall-E en The Incredibles heeft gemaakt. Als zij aan een film werken met hun software, ziet het er als volgt uit:
Inside out
Dit ziet er natuurlijk niet zo mooi uit als je gewend bent van Pixar. Dat komt omdat de computer het anders niet aankan; het kost namelijk gemiddeld 7 uur per frame om de film uit te renderen.
Rekenvoorbeeld:
De film Inside Out is 1 uur en 35 minuten lang.
Elke seconden heeft 25 frames.
Dus dan is Pixar 16.625 uur (693 dagen) kwijt aan rendertijd.
Gelukkig hebben zulke bedrijven renderfarms. Een renderfarm is een ruimte of gebouw vol met computers, zodat meerdere frames tegelijkertijd kunnen worden uitgerendeerd. Hierdoor duurt het nog maar een paar dagen om een film uit te schrijven.
Daarom ga ik af en toe een rondje lopen… dan ben ik even renderen…
Door de aanhoudende corona crisis zijn wij genoodzaakt onze uitvoerende productie-activiteiten te stoppen.
Veldkamp Produkties transformeert naar Veldkamp Stories. Een adviesbureau dat betekenisvolle organisatiestrategieën transformeert naar indrukwekkende en effectieve verhalen.
Want; échte verandering begint met een goed verhaal!
Bezoek hier de website van Veldkamp Stories.