In Blog, overig

Bij bijna elke videoproductie hebben we een offline presentatie. Jeroen vertelt waarom dit zowel voor de klant als voor ons een spannend en essentieel moment is in het productieproces.

De opdrachtgever kent het script, is bij de opnamen geweest en heeft in zijn agenda staan: Film checken bij Veldkamp. Het is de eerste keer dat hij/zij de film, tot nog toe geduldig gescript op papier en van daaruit voorgesteld in zijn/haar hoofd, daadwerkelijk gaat zien. Voor hen een heuglijk moment, voor ons: tenenkrommend. Waarom?

De opdrachtgever wil de formule 1 race winnen met de film en verwacht, ondanks dat we aangeven dat het een eerste, inhoudelijke montage is, een raceauto te zien die die race gaat winnen. Maar in feite ziet hij slechts alleen het chassis van de film. De raceauto heeft een stuur, 4 wielen en een motor. We kunnen hem nog starten ook en een rondje rijden, maar hij loopt nog niet goed stationair, in het stuur zit nog wat vertraging, hij schakelt nog wat stroef en het lijkt alsof de wielen nog niet helemaal rond zijn… Wij weten wel dat die auto, na de volgende fase, de race gaat winnen, maar de opdrachtgever moet daarvoor door heel veel zaken heen kijken. Bijvoorbeeld het Brabantse accent van de voice-over (veelal door een van ons team tijdelijk ingesproken voor de timing, maar later uiteraard vervangen door een professionele ‘native’ voice-over die véél meer indruk maakt). Hoe vaak we ook aangeven: de voice-over is iemand van ons, die wordt later vervangen door de professionele voice-over… tóch krijgen we soms nog het commentaar: die voice-over is niet goed, te Brabants… en soms zijn ze hier juist enorm van gecharmeerd 😉 !

Vandaar dat offline presentaties altijd bij ons op kantoor zijn, met iedereen die wat over de film te zeggen heeft. Daar lichten we toe wat we gemaakt hebben, wat er nog ontbreekt en of er wel of niet iets aangepast kan of moet worden. Welke opmerkingen gaan daadwerkelijk over de inhoud van de film, welke opmerkingen komen voort uit het feit dat de film nog niet definitief is en welke opmerkingen gaan over smaak? Want het blijkt érg moeilijk voor opdrachtgevers om te beseffen dat wij de film niet voor hén maken, maar voor hun beoogde doelgroep.

Maar waarom dan niet gewoon de film in zijn definitieve vorm presenteren? Heeft u wel eens een prototype van een raceauto de Formule 1 zien winnen? En stel dat we dat zouden willen, wat zou dat dan wel niet kosten?

Aanbevolen Artikelen

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken