Begin jaren 90 vond er een revolutie plaats in de game industrie. Virtual Reality, dat ging het helemaal worden! Nintendo was een van de eerste bedrijven die Virtual Reality op de markt brachten met de “Virtual Boy”. Een gameconsole waarmee je helemaal in een nieuwe virtuele wereld kan stappen. Helaas bleek de Virtual Boy al snel een grote flop te zijn. De graphics waren niet mooi, de beleving was niet immersive genoeg en de apparatuur gewoonweg veel te duur.
Nu, zo’n 25 jaar later is de hype opnieuw begonnen en verschillende grote bedrijven gaan hierin mee. Oculus Rift was de eerste en HTC Vive, Samsung Gear-VR, Sony Playstation VR, Google Cardboard en Microsoft Hololens volgden al snel (al is die laatste meer augmented reality). Wordt Virtual Reality dit keer wel een succes of zullen deze bedrijven ten onder gaan net zoals Nintendo met de Virtual Boy? Om een goede kans te maken moet Virtual Reality in ieder geval aan een aantal voorwaarden voldoen:
Content
Wat mij betreft is het allerbelangrijkste de content! Wat kan een gebruiker daadwerkelijk doen met een Virtual Reality bril? De meeste mensen denken dat we uren achter elkaar de allermooiste en spectaculairste schiet-spellen gaan spelen. Echter moet je er rekening mee houden dat je waarschijnlijk na een korte speelsessie al gaar bent, doordat je continu met een bril op je hoofd zit. De kwaliteit van de graphics is daarbij veel lager dan je gewend bent en ook al is de resolutie wel (ongeveer) full HD per oog, doordat de bril zo dicht op je oog zit zie je elke pixel.
De kansen voor Virtual reality liggen gelukkig zeker niet alleen bij videogames. VR heeft in veel meer markten kans op succes en wordt momenteel al op diverse manieren ingezet. Een huis dat te koop staat bezoeken met een VR bril of trainingsimulaties voor arrestatieteams middels VR, dat zijn al heel reële voorbeelden van hoe VR gebruikt kan worden. Virtual Reality biedt vele mogelijkheden en daarin zal storytelling een steeds grotere rol gaan spelen. Denk maar eens aan de mogelijkheid van een 360 graden video waarbij de kijker (of “speler”) bepaalt waar je naar toe gaat in het verhaal. Dit is naar mijn mening een hele interessante nieuwe markt waar nog veel kansen liggen!
Techniek
De technische specificaties zijn ook een voorwaarde voor succes. Hoe immersive zijn de headsets nou eigenlijk? De verschillen tussen de brillen zijn namelijk vrij groot. Terwijl de ene bril motion tracking heeft, waardoor je echt kunt rondlopen in de VR kamer, heeft de andere bril een hogere refresh rate (snellere beeldverversing waardoor er minder kans is op motion sickness). Weer andere brillen focussen op een hogere resolutie en betere audio. Het zou mooi zijn als er één bril komt die op alle vlakken de beste is.
Al met al vinden er nog veel ontwikkelingen plaats op het gebied van VR, zowel wat betreft techniek als op het gebied van gebruik en content. Ik ben erg benieuwd naar hoe Virtual Reality zich de komende tijd gaat ontwikkelen! Wat denk jij? Gaat VR de wereld veroveren?
Door de aanhoudende corona crisis zijn wij genoodzaakt onze uitvoerende productie-activiteiten te stoppen.
Veldkamp Produkties transformeert naar Veldkamp Stories. Een adviesbureau dat betekenisvolle organisatiestrategieën transformeert naar indrukwekkende en effectieve verhalen.
Want; échte verandering begint met een goed verhaal!
Bezoek hier de website van Veldkamp Stories.