Aan de videoproductie zoals je die ziet op het internet of op televisie zijn in het post-productie proces verschillende stappen vooraf gegaan. Onderdeel van de beeldmontage is het corrigeren en graden van de kleuren. Wat dat precies inhoudt? Dat vertelt onze colourgrading expert Hans je graag.

Na een draaidag worden de ruwe beelden die gemaakt zijn altijd eerst bekeken, deze noemen we ook wel dailies. Deze beelden zien er lang niet zo kleurrijk en mooi uit als het eindresultaat, zoals deze still je laat zien.

Dit niet zo’n mooie beeld noemen we ook wel LOG. Dat wil zeggen dat we heel flets opnemen. Het voordeel hiervan is dat er weinig contrast in het beeld zit. Ook zorgt het er voor dat er heel veel informatie/detail in schaduw en de highlights zit. Hierdoor heb je in de kleurcorrectie nog veel ruimte om details terug te halen in de donkere en lichte stukken van het beeldmateriaal.

Vaak wil de klant het materiaal al zien op de set zelf of zelfs al op de camera meekijken. Zouden we dit bovenstaande plaatje laten zien, dan zou de klant waarschijnlijk niet tevreden zijn en zeggen dat het lelijk is.

Om ervoor te zorgen dat de beelden er wel goed uit zien bestaat er een LUT (Look Up Table). Een LUT kun je zien als een overlay die ervoor zorgt dat de beelden er op het scherm van de camera wel goed uitzien (dus met contrast en saturatie). We gebruiken een LUT ook in de montage met de edit software. Een LUT is namelijk een goed begin om met de kleurcorrectie beginnen.

Links: LOG beeldmateriaal. Midden: Na toepassing van een LUT. Rechts: Nabewerkt beeld.

Kleurcorrectie

Kleurcorrectie (colour correction) is de eerste stap die je maakt om alle shots in elke scène op elkaar af te stemmen. Je zorgt er dan voor dat er geen rare overgangen zijn in de kleurwarmte tussen verschillende shots. We proberen dan om bijvoorbeeld een shot met heel geel beeld door TL verlichting, aan te laten sluiten op een heel blauw beeld door de lichtschemering. Na deze kleurcorrectie heb je een mooi gebalanceerde montage zonder dat er rare sprongen zijn in de kleurtonen of de kleurwarmte.


Kleurverschillen zoals deze komen voor de nabewerking vaak voor.

Kleurnabewerking

Na de correctie wordt er samen met de regisseur besloten in hoeverre er nog kleuren nabewerkt moeten worden (color grading). Dit wil zeggen, of er nog een “kleursausje“ over de montage heen moet, zodat de film wat levendiger wordt. Moeten bijvoorbeeld sommige scènes wat warmer of juist kouder? Zijn er objecten of personen in de montage die uitgelicht moeten worden? Etc. Deze nabewerking doen we met een systeem dat DaVinci Resolve heet. In de video hieronder zie je een aantal voorbeelden van enkele van onze montages met het voor en na resultaat van kleurcorrectie en kleurnabewerking.

Recommended Posts

Laat een reactie achter