In 5 vragen aan, Blog

In samenwerking met SintLucas studenten werkt Veldkamp Produkties sinds maart aan een multimediaal project voor het Parktheater Eindhoven. De in totaal 50 films worden in de jaren 2013 en 2014 ingezet op internet, maar ook worden de video’s middels een augmented reality smartphone applicatie geïntegreerd in het Parktheater magazine. Marleen van Amerongen, klantknuffelaar bij het Parktheater, beantwoordt 5 vragen over de videoportretten.

In de video’s komen prominenten, acteurs, producenten, regisseurs en belangrijke namen uit de regio naar voren. Zo zijn acteurs Waldemar Torenstra en Ellen ten Damme allebei geïnterviewd, maar ook een hoogleraar aan de TU/e en de directievoorzitter van Rabobank Eindhoven-Veldhoven. Wat hebben al deze interviews als doel?

In oktober 2014 bestaat het Parktheater 50 jaar. Ook vanwege de dynamische tijd waar we ons nu in begeven, hebben we meer behoefte om vooruit te kijken dan achteruit. We kiezen ervoor in 50 vergezichten een soort Manifesto voor het Parktheater voor 2020 te maken. Het doel is om mensen vanuit verschillende invalshoeken hun beeld van de toekomst te laten geven. Hoe ziet de wereld er in 2020 uit bekeken vanuit eigen werkveld.
Wat verandert er écht en wat is tijdelijk. Hoe ga je ermee om? Waar liggen kansen? Vervolgens wordt de vraag gesteld welke rol volgens hen theater hierin zou moeten hebben en indien mogelijk specifiek het Parktheater.

parktheater pluche

 

Om zoveel mogelijk video’s te kunnen opnemen, was het een mooie uitdaging om heel veel interviews per dag te kunnen inplannen. In de eerste twee draaidagen zijn al zo’n 24 interviews opgenomen! Hoe bevielen de draaidagen?

Omdat we de filmpjes maakten voor onze seizoensbrochure waarbij de eerste ‘still’ tot leven moest komen in Augmented Reality hadden we een extra uitdaging. Dit was voor Veldkamp Produkties ook nieuw, dat maakt het leuk. De eerste dag moest echt aan de hand van het idee en het script nog gekeken worden hoe het zou werken. Ook welke ruimtes, stellen van licht etcetera. Het ging op zich vrij vlot, maar soms werden we even gehinderd door geluid, zodat het een paar keer over moest. Tja, in een theater wordt er 18 uur per dag op allerlei plekken doorgewerkt, dus dat is altijd even zoeken. Het was ook mooi te zien, hoe makkelijk een artiest zich laat regisseren tijdens zo’n interview. Vakmanschap.

ellen ten damme parktheater

Je bent zelf ook geïnterviewd voor een eigen portretvideo. Hoe is dit bevallen?

Dat blijft raar, vooral als je wat terug ziet. Naar je zelf kijken vind ik altijd een drama.

Wat is het effect van de reeds gepubliceerde interviews? Hoe reageren mensen op de video’s?

De bereidwilligheid om mee te werken is groot. Men vindt het mooi om samen aan de toekomst te kunnen werken. We werken hieraan samen met Veldkamp Produkties en studenten van Sint Lucas, wat het weer extra bijzonder maakt. Men vond het leuk andere mensen eens over theater te horen praten vanuit een ander perspectief. Daarnaast zijn de columns nu al duizenden keren gescand, wat er ook op wijst dat mensen wel nieuwsgierig zijn hoe dat dan werkt in de Augmented Reality. En zeg nou zelf, het is toch echt leuk om met de app ‘AdOn’ Ellen ten Damme op haar handen uit je brochure te zien lopen?

Bekijk hier het videoportret met Ellen ten Damme in de hoofdrol:
[jwplayer config=”vpplayerpost169” height=”308″ autostart=”false” width=”546″ file=”https://veldkampprodukties.com/wp-content/uploads/video/webvideo/Parktheater_Ellen_ten_Damme.mp4″]

En tot slotte: waarom is gekozen voor een samenwerking met Veldkamp Produkties en studenten?

We werken het liefst samen met potentiële partners die een beetje het zelfde DNA hebben en liefst uit Eindhoven komen. We zoeken partijen die ook ondernemend zijn, meer de kansen dan de beperkingen zien en zin hebben in iets nieuws of een uitdaging. Dat was dit traject ook, maar Veldkamp Produkties schrok er niet voor terug dit hele proces in nog geen drie weken te voltrekken! Echt fantastisch. Daarnaast werken we al langer samen met studenten van Sint Lucas op andere terreinen, zoals in Podium- en Evenementen techniek. We willen eigenlijk altijd – als het kan- van al ons werk ook een leertraject maken, zeker als je daarmee ook nog de maatschappij een dienst kan bewijzen. En dat was hier ook zo.

parktheater marleen van amerongen

Aanbevolen Artikelen

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken