In Inspiratie, Tips

Laatst hadden we een grote shoot voor een internationale moodfilm voor een koninklijk A-merk. Groot in de zin van: vele locaties, vele mise-en-scènes en vele figuranten. Helaas niet groots in budget, dus hadden wij onze faciliteiten en crew minimaal gehouden. Contactpersoon voor ons was een interim communicatiemanager. Op projectbasis ingehuurd door de opdrachtgever en ervaren met dit soort filmopnamen. En ondanks dat zij wist voor welk budget we e.e.a. moesten maken, het script kende én de planning, informeerde ze bij aankomst op de set bloedserieus: ‘waar is die 40 man crew?’

roompot-makelaar-1

Toen ze echter een aantal dagen later de eerste ruwe montage zag was ze blij verrast. Zo’n kwaliteit met 4 man crew (in plaats van 40), een camera als een fototoestel en 4 LEDpanels… Tja.. kwaliteit zit hem dus niet alleen in mankracht en techniek, maar ook en vooral in productiviteit, organisatie en ‘je vak verstaan’. Een goede regisseur weet bijvoorbeeld al exact welke 3 seconden hij zoekt uit een mise-en-scène. Als die erop staan, is het al gebeurd. Niet nog een shotje van links, rechts, boven of onder, eens met een overdreven glimlach, wat meer timide; nee, hebben is hebben en door naar de volgende scène… Collega’s van ons doen daar nog wel eens spannend over. Alsof ons vak meer omvat, niet tastbaar is maar een ‘ongrijpbaar iets’. Veelal zijn dat onzekere regisseurs die in de montage wat keuzemogelijkheden nodig hebben. Of die ons vak bovenmatig bijzonder maken om een exorbitant hoge prijs te kunnen verantwoorden. Onzin. Een goed productiehuis met een regisseur die zijn vak verstaat weten exact wat ze willen hebben en hoeft niets nog op de set bedacht te worden ‘wat er allemaal nog mogelijk is’.

RAV draaidag 8dec

Op deze wijze is het dus mogelijk veel werk te verzetten. En daarin zit het succes van een goed producerteam. Zij plannen de agenda’s van alle uitvoerders en bereiden de werkzaamheden tot in de kleinste details voor. Niets wordt aan het toeval overgelaten! Soms lijkt het voor opdrachtgevers zelfs alsof het weer vooraf is georganiseerd…

nep-echt-swiss-sense

Wij produceren opdrachtfilms. Behoren wij dan tot de maakindustrie van Brabant? Ik vind van wel! Want volgens mij verschilt een audiovisueel productieproces niet veel van andere processen in de maakindustrie: ontwerpen, voorbereiden, maken, nabewerken en opleveren. En het resultaat daarvan is afhankelijk van de kwaliteiten van je mensen in het hele proces, de kwaliteit van je ‘gereedschap’ en hoe productief je beiden in kunt zetten. En die sollicitatie van die betonvlechter die denkt dat wij een ander soort productiebedrijf zijn, nemen wij graag voor lief.

Vele productieve uren gewenst!

Deze column werd gepubliceerd in de december editie van Brabant Breed.

Aanbevolen Artikelen

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken